فواید-خواب-عمیق-برای-مغز
فواید-خواب-عمیق-برای-مغز

چگونه تکنولوژی می تواند به ما در داشتن خواب عمیق کمک کند؟

هیچ چیز به خوبی یک خواب شب خوب نیست. چه می‌شد اگر تکنولوژی می‌توانست به ما کمک کند تا مفیدتر بخوابیم؟ دن گارتنبرگ روی یک فناوری کار می‌کند که خواب عمیق، احیا کننده‌ترین مرحله (در میان بقیه چیزهای شکفت انگیز) که می تواند به ما کمک کند تا حافظه خود را قوت بخشیم و شخصیت خود را شکل دهیم.

ببینید چطور نواختن اصوات که امواج مغزی را بازتاب می‌کنند، در طول این مرحله ممکن است منجر به خواب عمیق‌تر شود و فواید بالقوه آن بر سلامت ما، حافظه ما و توانایی یادگیری ما.

هزینه تکنولوژی، تغییر چرخه زیستی طبیعی ما

چه می‌شد اگر شما می‌توانستید خیلی مفیدتر بخوابید؟ به عنوان یک متخصص خواب، این سوالی است که ۱۰ سال است مرا درگیر کرده است. چون هرچند لامپ نوری و تکنولوژی دنیایی را به وجود آورده که ۲۴ ساعته در حال کار و تولید است، هزینه‌ای داشته است که آن تغییر چرخه زیستی طبیعی ما و نیاز بدن ما به خواب است.

چرخه زیستی سطح انرژی ما را در طول روز تعیین می‌کند، و جدیداً یک آزمایش جهانی روی این میزان انجام دادیم، که سلامت خواب ما را و در نهایت کیفیت زندگی ما را به مخاطره می‌اندازد. به همین دلیل، ما به اندازه نیازمان نمی‌خوابیم، متوسط مردم آمریکا حدود یک ساعت کمتر از دهه ۱۹۴۰ می‌خوابند.

بحران سلامت واقعی

بحران-سلامت
بحران-سلامت

بنا به دلایلی، ما تصمیم گرفتیم آن را به عنوان نشان افتخاری بپوشیم برای اینکه می‌توانیم با خوابیدن کمتر از میزان کافی ادامه دهیم. همه این‌ها روی هم منجر به یک بحران سلامت واقعی می‌شود.

بیشتر ما می‌دانیم که کم خوابی باعث بیماری‌هایی شبیه آلزایمر و بیماری‌های عروق قلبی، سکته مغزی و دیابت می‌شود.

و اگر شما دارای اختلالاتی مانند وقفه تنفسی در خواب باشید، احتمال اینکه به خیلی از این بیماری‌ها مبتلا شوید زیاد است. اما آیا شما در مورد اثر خواب روی حالات روانی‌تان می‌دانید؟ کم خوابی باعث می‌شود تصمیمات عجولانه و پرخطر بگیریم و ظرفیت همدردی ما را می‌خشکاند.

وقتی کم خوابی ما را نسبت به دردمان حساس‌تر می‌کند، خیلی تعجب آور نیست که زمان سخت‌تری در برقراری ارتباط با دیگران و به طور کلی یک فرد سالم و خوب بودن داشته باشیم هنگامی که از خواب محروم هستیم.

تاثیر کمیت و کیفیت خواب روی سلامت بدن

دانشمندان جدیداً فهمیده‌اند که چگونه نه فقط کمیت بلکه کیفیت خواب روی سلامت ما و خوب بودن ما اثر می‌گذارد. تحقیقات من متمرکز می شود به آنچه بسیاری از دانشمندان اعتقاد دارند احیا کننده‌ترین مرحله خواب است: خواب عمیق.

مراحل خواب

به طور کلی می‌دانیم، خواب سه مرحله دارد: ۱- خواب سبک، ۲- حرکت سریع چشم یا REM و ۳- خواب عمیق.

مراحل خواب
مراحل خواب

ما این مراحل را با متصل کردن الکترود روی سر، چانه و سینه اندازه می‌گیریم.

در خواب سبک و REM، امواج مغز ما خیلی شبیه به امواج مغز بیداری ما هستد. اما امواج مغزی در خواب عمیق این قطار موجی طولانی را دارد که خیلی با امواج مغز بیدار متفاوت است. این قطار طویل امواج مغزی را امواج دلتا می‌نامند.

وقتی ما خواب عمیقی که نیاز داریم را نداشته باشیم، از توانایی یادگیری مغزمان و از ترمیم سلول هایمان و بدنمان جلوگیری می‌شود. خواب عمیق آن چیزی است که همه این تراکنش‌هایی که ما در طول روز داریم به حافظ بلند مدت و شخصیت ما تبدیل می‌کند.

وقتی سن ما بیشتر می‌شود، ما بیشتر این امواج دلتای احیا کننده را از دست می‌دهیم. بنابراین، خواب عمیق و امواج دلتا در واقع نشانه جوانی بیولوژیک است.

به کارگیری روش های مختلف برای خواب عمیق

خوب طبیعتاً، می خواستم برای خودم خواب عمیق بیشتری داشته باشم. و من عیناً هر نوع ابزار، وسیله، دستگاه را امتحان کردم. پایه مصرفی، پایه کلینیکی، هرچه شما فکر کنید.

خیلی چیزها یاد گرفتم و فهمیدم که من شبیه خیلی از مردم نیاز دارم که هشت ساعت بخوابم. من حتی مولفه‌های روزانه ام را نیز جابجا کردم و زمان غذا خوردن، ورزش کردن و مدت در معرض نور بودنم را تغییر دادم، اما نتوانستم راهی پیدا کنم که شب‌ها به خواب عمیق‌تری فرو بروم …

تا اینکه دکتر دمیتری گراشنکو را از دانشکده پزشکی هاروارد ملاقات کردم.

ساخت تکنولوژی تهییج خواب عمیق

دمیتری درباره یک یافته جدید در ادبیات موضوع با من صحبت کرد، از یک آزمایشگاه در آلمان که نشان داد اگر شما صداهای مشخصی را در یک زمان مناسب خواب افراد پخش کنید، می‌توانید خواب را عمیق‌تر و موثرتر کنید.

و بیشتر از آن، این آزمایشگاه نشان داد که شما در واقع می‌توانید عملکرد حافظه را با این صدا افزایش دهید. دمیتری و من یک تیم شدیم، و شروع به کار روی راهی برای ساختن این تکنولوژی کردیم.

در آزمایشگاه‌، آزمایش‌هایی طراحی کردیم تا به سیستم خودمان اعتبار دهیم از بنیاد ملی علوم و موسسه ملی سلامت کمک مالی دریافت کردیم تا تکنولوژی تهییج خواب عمیق را توسعه دهیم. نحوه کارکرد آن اینجاست. مردم به آزمایشگاه می‌آمدند و ما به آنها تعدادی دستگاه وصل می‌کردیم، که دوتا از آنها را من اینجا دارم .

پخش صدای تهییج خواب عمیق و فرکانس امواج مغزی

وقتی تشخیص می‌دادیم که افراد در خواب عمیق هستند، صدای تهییج خواب عمیق را پخش می‌کردیم و نشان داده می‌شد که باعث عمیق‌تر شدن خواب آنها شده است.

خوب، آن صدا در واقع در همان فرکانس است که امواج مغزی شما هستند وقتی که مغز شما در خواب عمیق است. آن صدا در واقع به مغز شما اجازه می‌دهد تا از این موج‌های احیا کننده اطلاعات بیشتری داشته باشد. وقتی روز بعد از شرکت کننده‌ها درباره صداها پرسیدیم، آنها کاملا از اینکه ما صدایی پخش کردیم بی‌اطلاع بودند، اما مغز آنها با بیشتر این امواج دلتا پاسخ داده بود.

پخش-صدای-تهییج-خواب-عمیق-و-فرکانس-امواج-مغزی
پخش-صدای-تهییج-خواب-عمیق-و-فرکانس-امواج-مغزی

اینجا تصویر امواج مغز یکی از افراد در مطالعه‌ای که ما در نظر داشتیم است. این تصویر نشان می‌دهد که صداها در همان فرکانس وقوع نواخته شده است. حالا به اموج مغزی در قسمت بالای نمودار نگاه کنید. شما می‌توانید از نمودار ببینید صدا واقعا امواج دلتای احیا کننده بیشتری ساخته است.

عمیق کردن خواب افراد، بدون اتصال الکترود

ما یاد گرفتیم که می‌توانیم با دقت خواب را بدون متصل کردن افراد به الکترودها دنبال کنیم و افراد را به خواب عمیق‌تری ببریم. ما به توسعه یک محیط صوتی و یک عادت خواب صحیح ادامه می‌دهیم تا سلامت خواب مردم را بهبود ببخشیم.

خواب ما آن طور که می‌توانست باشد احیا کننده نیست، اما شاید به زودی یک روز بتوانیم دستگاه کوچکی بپوشیم و از خواب‌مان بهره بیشتری ببریم.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

19 − nine =